Child Development and Pedagogy Question & Answer

Child Development and Pedagogy Question & Answer

Child Development and Pedagogy Question & Answer

Hello Aspirants,

Child Development and Pedagogy is a field of study that focuses on the physical, cognitive, emotional, and social development of children and how it relates to their education and teaching practices. Here are some key points related to Child Development and Pedagogy:

Physical Development:

Physical development involves the growth and maturation of a child’s body, including motor skills, coordination, and sensory development.
It is important for educators to understand physical development to create appropriate learning environments and activities that support children’s physical well-being and growth.
Cognitive Development:

Cognitive development refers to the growth and development of a child’s thinking, problem-solving, and intellectual abilities.
Educators need to understand cognitive development theories, such as Piaget’s theory of cognitive development, to design instructional strategies that match a child’s cognitive abilities and foster their intellectual growth.
Social and Emotional Development:

Social and emotional development encompasses a child’s ability to form relationships, understand and manage emotions, and develop social skills.
Educators play a crucial role in promoting positive social interactions, emotional well-being, and creating a supportive classroom environment that nurtures children’s social and emotional development.
Moral Development:

Moral development involves the formation of a child’s understanding of right and wrong, ethical values, and moral reasoning.
Educators can foster moral development by promoting empathy, moral reasoning, and providing opportunities for ethical discussions and reflections in the classroom.
Learning Theories:

Various learning theories, such as behaviorism, constructivism, and social constructivism, help educators understand how children learn and develop knowledge.
Applying different learning theories can guide instructional strategies and classroom practices that are effective in supporting children’s learning and development.
Individual Differences:

Children come from diverse backgrounds and have unique strengths, needs, and learning styles.
Educators should be aware of individual differences among children and implement inclusive teaching strategies that accommodate different learning styles and abilities.
Assessment and Evaluation:

Assessment and evaluation in child development and pedagogy involve gathering information about a child’s progress, strengths, and areas for improvement.
Educators should use a variety of assessment methods, such as observation, portfolios, and formative assessments, to understand children’s development and provide appropriate feedback.
Inclusive Education:

Inclusive education promotes the participation and learning of all children, including those with disabilities or special educational needs.
Educators should create inclusive classrooms that provide appropriate support and accommodations, and foster a positive and inclusive learning environment for all children.
Understanding child development and pedagogy is essential for educators to create effective teaching strategies, promote optimal learning environments, and support the overall development of children. It helps teachers understand the needs and characteristics of children at different stages of development and tailor their instruction accordingly.

Download GK Notes 

Child Development and Pedagogy Question Answer

Q 1. आधुनिक मनोविज्ञान के जनक माने जाते है?
(A) स्किनर
(B) विलियम जेम्स
(C) वुडवर्थ
(D) वाटसन

Ans: (B) विलियम जेम्स
Q 2. ईगो लिबिडो का अर्थ है?
(A) आत्म प्रेम
(B) वस्तु लिबिडो
(C) ईगो मनोग्रंथि
(D) ईगो सीनटोनिक

Ans: (A) आत्म प्रेम
Q 3. ई.एच. इरिकसन के अनुसार मनोलैंगिक विकास की कितनी अवस्थाएँ है?
(A) 8
(B) 6
(C) 7
(D) 9

Ans: (A) 8
Q 4. शिक्षण विधियों तथा शिक्षण नीतियों में अन्तर होता है?
(A) प्रारूप का
(B) सिद्धान्तों का
(C) उद्देश्यों का
(D) पाठ्यवस्तु का

Ans: (C) उद्देश्यों का
Q 5. सुपर ईगो का विकास किस मनोलैंगिक अवस्था में सबसे अधिक होता है?
(A) गुदा अवस्था
(B) अव्यक्त अवस्था
(C) जननेन्द्रिय अवस्था
(C) यौन प्रधान अवस्था

Ans: (B) अव्यक्त अवस्था
Q 6. किस मनोवैज्ञानिक ने कहा की चेतन मन के साथ अचेतन मन पर भी ध्यान देना चाहिए?
(A) जे.बी. वाटसन ने
(B) वुडवर्थ ने
(C) टाईडमैन ने
(D) फ्रायड ने

Ans: (D) फ्रायड ने
Q 7. फ्रायड के अनुसार असामान्य व्यवहार का मौलिक कारण है ?
(A) प्रतिगमन
(B) आंशिक दमन
(C) पूर्ण दमन
(C) कोई नहीं

Ans: (B) आंशिक दमन
Q 8. बाल केन्द्रित शिक्षा की अवधारण मनोविज्ञान के किस सम्प्रदाय ने दी?
(A) गेसटोल्टवाद ने
(B) संरचनावाद ने
(C) मनोविश्लेषणवाद ने
(D) व्यवहारवाद ने

Ans: (C) मनोविश्लेषणवाद ने
Q 9. ‘‘मनोविज्ञान आचरण एवं व्यवहार’ का यथार्थ विज्ञान है। कथन है?
(A) स्किनर
(B) वुडवर्थ
(C) मैक्डूगल
(C) वाट्सन

Ans: (C) मैक्डूगल
Q 10. शिक्षा के संकुचित अर्थ में शिक्षा प्रदान की जाती है?
(A) निश्चित स्थान पर
(B) प्रत्येक समय व स्थान पर
(C) जीेवनपर्यन्त
(D) उपरोक्त सभी

Ans: (A) निश्चित स्थान पर
Q 11. ‘मनोविज्ञान व्यवहार व अनुभव का विज्ञान है।’’ कथन है-
(A) स्किनर
(B) वुडवर्थ
(C) मैक्डूगल
(C) वाट्सन

Ans: (A) स्किनर
Q 12. बालकों की रूचि, शारीरिक-मानसिक योग्यता तथा विभिन्नताओं का ध्यान किस प्रकार के शिक्षण में रखा जाता है?
(A) बहुकक्षीय शिक्षण में
(B) मनोविज्ञान शिक्षण में
(C) सामूहिक शिक्षण में
(D) उपरोक्त सभी में

Ans: (D) उपरोक्त सभी में
Q 13. वर्तमान में शिक्षा मनोविज्ञान किस अवस्था में है-
(A) शैशवावस्था
(B) बाल्यावस्था
(C) किशोरावस्था
(D) वृद्धावस्था

Ans: (A) शैशवावस्था
Q 14. निम्नलिखित में से लम्बात्मक विधि का अध्ययन किसने किया था?
(A) कार्ल सी. गैरिसन ने
(B) जान ड्यूवी ने
(C) जान लाक ने
(D) कोई नही

Ans: (A) कार्ल सी. गैरिसन ने
Q 15. आधुनिक काल में एक परिवर्तन हुआ है। ‘‘मनोवैज्ञानिकों ने धीरे-धीरे अपने मनोविज्ञान को दर्शनशास्त्र से पृथक कर लिया है।’’ कथन है?
(A) रायबर्न का
(B) ड्यूवी का
(C) इमविल का
(D)गैरिट का

Ans: (A) रायबर्न का
Q 16. निम्नलिखित में से मनोविज्ञान को मन का विज्ञान किसने कहा था?
(A) जान ड्यूवी ने
(B) डगलस ने
(C) पेस्टोलाजी
(D) स्किनर ने

Ans: (C) पेस्टोलाजी
Q 17. ‘प्ले वे’ पुस्तक के रचयिता है-
(A) फ्रायड
(B) वाटसन
(C) मन
(C) हेनरी काल्डवैल कुक

Ans: (C) हेनरी काल्डवैल कुक
Q 18. निम्नलिखित में से शिक्षा का केन्द्र बिन्दु है?
(A) शिक्षक
(B) विद्यालय
(C) बालक
(D) उपरोक्त सभी

Ans: (C) बालक
Q 19. किस विधि में प्रयोग के दौरान व्यक्ति का मस्तिष्क दो भागों में विभाजित हो जाता है जिसमें एक भाग निरीक्षण करता है तथा दूसरे का निरीक्षण किया जाता है?
(A) अन्त: दर्शन
(B) जीवन इतिहास
(C) प्रयोगात्मक
(D) चरित्र लेखन

Ans: (A) अन्त: दर्शन
Q 20. स्किनर किस देश के वैज्ञानिक थे?
(A) जापान के
(B) अमेरिका के
(C) इंग्लैण्ड के
(D) इटली के

Ans: (B) अमेरिका के

More Related PDF Download

Maths Topicwise Free PDF >Click Here To Download
English Topicwise Free PDF >Click Here To Download
GK/GS/GA Topicwise Free PDF >Click Here To Download
Reasoning Topicwise Free PDF >Click Here To Download
Indian Polity Free PDF >Click Here To Download
History  Free PDF > Click Here To Download
Computer Topicwise Short Tricks >Click Here To Download
EnvironmentTopicwise Free PDF > Click Here To Download
SSC Notes Download > Click Here To Download

Child Development and Pedagogy Question Answer

Q 21. व्यवहार के निरीक्षण द्वारा किसी के मानसिक दशा का पता लगाना किस विधि की विशेषता है?
(A) प्रयोगात्मक
(2) निरीक्षण
(C) गाथा वर्णन
(D) चरित्र लेखन

Ans: (2) निरीक्षण
Q 22. मनोविज्ञान के सम्बन्ध में क्रो एण्ड क्रो की परिभाषा है
(A) ‘‘ मुझे बच्चा दो और बताओं कि उसे क्या बनाऊ, इंजीनियर, डाक्टर या अन्य।‘‘
(B) ‘‘ किसी व्यक्ति के जन्म से लेकर वृद्धावस्था तक के अधिगम अनुभवों का वर्णन तथा धारणा ही मनो विज्ञान है।‘‘
(C) ‘‘ मनोविज्ञान आचरण तथा व्यवहार का यथार्थ विज्ञान है।‘‘
(D) ‘‘मनोविज्ञान शिक्षा का आधारभूत विज्ञान है।‘‘

Ans: (B) ‘‘ किसी व्यक्ति के जन्म से लेकर वृद्धावस्था तक के अधिगम अनुभवों का वर्णन तथा धारणा ही मनो विज्ञान है।‘‘
Q 23. मनोविज्ञान को आत्मा का विज्ञान किसने कहा?
(A) अरस्तू
(B) वाटसन
(C) रूसो
(D) वुण्ट

Ans: (A) अरस्तू
Q 24. मनोविज्ञान के सम्बन्ध में स्किनर की परिभाषा है?
(A) ‘‘ मुझे बच्चा दो और बताओं कि उसे क्या बनाऊ, इंजीनियर, डाक्टर या अन्य।‘‘
(B) ‘‘ किसी व्यक्ति के जन्म से लेकर वृद्धावस्था तक के अधिगम अनुभवों का वर्णन तथा धारणा ही मनो विज्ञान है।‘‘
(C) ‘‘ मनोविज्ञान आचरण तथा व्यवहार का यथार्थ विज्ञान है।‘‘
(D) ‘‘मनोविज्ञान शिक्षा का आधारभूत विज्ञान है।‘‘

Ans: (D) ‘‘मनोविज्ञान शिक्षा का आधारभूत विज्ञान है।‘‘
Q 25. शक्ति मनोविज्ञान का प्रतिपादन किसने किया?
(A) वाल्फ
(B) टाइडमैन
(C) वुण्ट
(D) टिचनर

Ans: (A) वाल्फ
Q 26. निम्नलिखित में से किसने सबसे पहले प्रश्नावली का निर्माण किया?
(A) प्लेटों ने
(B) लोविट ने
(C) वुडवर्थ ने
(D) ब्रूनर ने

Ans: (C) वुडवर्थ ने
Q 27. क्रो और क्रो ने किस विधि के संदर्भ में कहा है ‘‘मनोवैज्ञानिक प्रयोगांे का उद्देश्य किसी निश्चित परिस्थिति या दशाओं में मानव-व्यवहार से सम्बन्धित किसी विश्वास या विचार का परीक्षण करना है?’’
(A) अन्तर्दर्शन
(B) बहिर्दर्शन
(C) प्रयोगात्मक
(C) जीवन इतिहास

Ans: (A) अन्तर्दर्शन
Q 28. खेलों के माध्यम से बालक में कौनसा गुण विकसित होता है?
(A) सामाजिकता का
(B) नैतिकता का
(C) व्यवसायिकता का
(D) भौतिकता का

Ans: (A) सामाजिकता का
Q 29. मनोविज्ञान को सर्वप्रथम विज्ञान का दर्जा दिलाने वाली विधि है-
(A) अन्तर्दर्शन
(B) बहिर्दर्शन
(C) प्रयोगात्मक
(C) जीवन इतिहास

Ans: (C) प्रयोगात्मक
Q 30. निम्नलिखित में से ‘‘संज्ञानवादी पद्धति‘‘ के जनक है?
(A) वाटसन
(B) जिन प्याजे व ब्रूनर
(C) कोहलर व कोफ्का
(D) कोई नही

Ans: (B) जिन प्याजे व ब्रूनर
Q 31. बहिर्दर्शन विधि का प्रतिपादन किया-
(A) जे.बी. वाटसन
(B) वुण्ट
(C) स्टाउट
(D) स्किनर

Ans: (A) जे.बी. वाटसन
Q 32. साईकिल चलाने वाला स्कूटर चलाना सीख लेता है, यह है-
(1)शून्य स्थानान्तरण
(B) लम्बवत स्थानान्तरण
(C) ऋणात्मक स्थानान्तरण
(D) धनात्मक स्थानान्तरण
Ans: (D) धनात्मक स्थानान्तरण
Q 33. अन्त:निरीक्षण विधि के प्रतिपादन कत्र्ता माने जाते है?
(A) वुण्ट
(B) स्टाउट
(C) मैक्डूगल
(D) स्किनर

Ans: (A) वुण्ट
Q 34. किशोरावस्था बड़े सघर्ष, तनव व तुफान की अवस्था है। यह किसने कहा?
(A) थार्नडाइक
(B) स्किनर
(C) फ्रायड
(D) स्टेनले हाल

Ans: (D) स्टेनले हाल
Q 35. ‘‘अपनी आत्मा में देखना ही अन्त: दर्शन है’’ उक्त कथन है-
(A) टीचनर
(B) स्टाउट
(C) मैक्डूगल
(D) स्किनर

Ans: (A) टीचनर
Q 36. टी.ए.टी व्यक्तित्व परीक्षण की कौन सी विधि का प्रकार है?
(A) व्यक्तिनिष्ठ विधि
(B) अप्रक्षेपी विधि
(C) अर्धप्रक्षेपी विधि
(D) प्रक्षेपी विधि

Ans: (D) प्रक्षेपी विधि
Q 37. शिक्षा मनोविज्ञान अध्ययन कत्र्ता है?
(A) आत्मा का धार्मिक परिस्थितियों में
(B) मानव व्यवहार का शैक्षिक परिस्थितियों में
(C) चेतना का असीमित परिस्थितियों में
(D) मस्तिष्क का बौद्धिक परिस्थितियों में

Ans: (B) मानव व्यवहार का शैक्षिक परिस्थितियों में
Q 38. राष्ट्रीय मानसिक विकलांग संस्थान स्थित है?
(A) फैजाबाद
(B) हैदराबाद
(C) लखनऊ
(D) कानपुर

Ans: (B) हैदराबाद
Q 39. भारत में प्रथम मनोवैज्ञानिक प्रयोगशाला की स्थापना हुई-
(A) 1915
(B) 1916
(C) 1917
(C) 1918

Ans: (B) 1916
Q 40. टालमेन का ‘चिहन अधिगम का सिद्धान्त‘‘ अन्य किस नाम से जाना जाता है?
(A) चिहन गेस्टाल्ट सिद्धान्त
(B) चिहन सार्थकता सिद्धान्त या प्रत्याशा सिद्धान्त
(C) सप्रयोजन व्यवाहारवाद
(D) उपरोक्त सभी

Ans: (D) उपरोक्त सभी

Topic Related Pdf Download

Download pdf

pdf download.in will bring you new PDFs on Daily Bases, which will be updated in all ways and uploaded on the website, which will prove to be very important for you to prepare for all your upcoming competitive exams.

The above PDF is only provided to you by PDFdownload.in, we are not the creator of the PDF, if you like the PDF or if you have any kind of doubt, suggestion, or question about the same, please send us on your mail. Do not hesitate to contact me. [email protected] or you can send suggestions in the comment box below.

Please Support By Joining Below Groups And Like Our Pages We Will be very thankful to you.

Author: Deep