
Simplification PDF
1000 Simplification PDF:– Today, we are sharing the Maths PDF for you. This Maths Quantitative Aptitude Book PDF can prove to be important for the preparation of upcoming government exams like SSC CGL, BANK, RAILWAYS, RRB NTPC, LIC AAO, and many other exams. Mathematics notes are very important for any Sarkari exam. This Maths PDFis being provided to you free of charge, which you can DOWNLOAD by clicking on the DOWNLOAD button given below, and you can also DOWNLOAD some more new PDFs related to this Maths Formula by going to the related notes. You can learn about all the new updates on PDFDOWNLOAD.IN by clicking on the Allow button on the screen.
pdfdownload.in is an online educational website, where we are sharing Arithmetic Maths PDF for free DOWNLOAD for UPSC, SSC, BANK, RAILWAY, LIC, and many other exams. Our General Science Questions PDF is very simple and easy to understand. We also cover basic subjects like Mathematics, Geography, History, General Science, Politics, etc. We also share study material including previous year question papers, current affairs, important sources, etc. for upcoming government exams. Our PDF will help you prepare for any SARKARI EXAM.
Download GK Notes
- Maths Algebra Notes PDF
- Maths Notes for Competitive Exams with Average Formulas
- General Science Questions For Competitive Exams Pdf
- 1000 Vocabulary Words with Meanings and Sentences PDF
- Maths Quantitative Aptitude Book PDF Free Download
- Basic English Grammar Exercises
- General Science In Hindi PDF
- General Science Important One Liner Question Answer In Hindi
- Number System in Maths
One Liner Related Maths Quantitative Aptitude Book
- रेखा गणित शिक्षण की सबसे उपयुक्त विधि है। – आगमन विधि
- कौन सी विधि में छात्र अधिक सक्रिय रहते हैं एवं इसके द्वारा नवीन तथ्यों की खोज की जाती है। – प्रयोगशाला विधि
- ” दशगीतिका” गणित ग्रंथ के लेखक हैं। – आर्यभट्ट
- गणित विषय की पाठ्यपुस्तक किस विधि पर आधारित होकर लिखी जाती है। – संश्लेषण विधि
- विद्यालयों में गणित शिक्षा का मुख्य उद्देश्य है। – बच्चों की सोच का गणितीयकरण करना
- रेखा गणित को किसने व्यवस्थित रूप प्रदान किया। – ब्रह्मगुप्त
- प्राथमिक कक्षाओं में गिनती सिखाने के लिए किसका प्रयोग उपयुक्त होता है। – अबेकस
- प्राथमिक स्तर पर गणित शिक्षा का महत्व होता है। – व्यवहारिक
- स्कूली शिक्षा में गणित का मुख्य लक्ष्य होता है। – बच्चों के विचार प्रक्रिया का गणितीय करण
- Curriculum for 10 years school किसके द्वारा प्रकाशित किया गया। – NCRT
- गणित शिक्षण का वास्तविक उद्देश्य ज्ञान प्राप्त करना नहीं वरन शक्ति प्रदान करना है किसने कहा। – डटन
- बहुत सारी गणित जानने के बजाय यह जानना अधिक उपयोगी है कि गणितीय करण कैसे किया जाए किसने कहा। – डेबिट व्हीलर
- गणितीय ज्ञान का प्रमुख रूप से उपयोग किस विषय में होता है। – विज्ञान
- ” इकाई उपागम” किस गणितज्ञ से संबंधित है। – मोरिसन
- “जो छात्र गणित नहीं समझते हैं वह पाठशाला में प्रवेश नहीं पा सकते हैं” किसका कथन है। – प्लेटो
- गणित शिक्षण विधि के किस विधि द्वारा कमजोर छात्रों को ज्यादा लाभ मिलता है। – संश्लेषण विधि
- गणित शिक्षण की कौन सी विधि तार्किक प्रतिपादन की विधि है। – संश्लेषण विधि
- किस विधि द्वारा अर्जित ज्ञान स्थाई होता है। – विश्लेषण विधि
- किस विधि द्वारा प्राप्त गणित शिक्षण छात्रों में आत्मविश्वास एवं आत्मा निरूता की भावना उत्पन्न करती है। – आगमन विधि द्वारा
- किसका कथन है की” शिक्षक शिक्षण उपकरणों के माध्यम से शिक्षण को स्थाई और रोचक बना देता है’। – मेकन तथा राबईस
- Maths Formulas For Time and Distance
- Current Affairs In Hindi PDF
- General Science Questions For Competitive Exams Pdf
- Mathematics Tricks in Hindi PDF
- GK Short Tricks In Hindi PDF Free Download
- Maths Quantitative Aptitude Book PDF Free Download
- General Science In Hindi PDF
- Maths Notes for Competitive Exams with Average Formulas
Maths Quantitative Aptitude Questions Answers
1.(2×3)3 ÷ (4 × 9)2 × (27×8)2 = (6)?
(A) 4
(B) 5
(C) 6
(D) 8
2. (21)? × (21)6.5 = (21)12.4
(A) 18.9
(B) 4.4
(C) 6.9
(D) इनमें से कोई नहीं
3. यदि a : b = 3 : 4 तथा b : c = 8 : 9 हो तो a : c = ?
(A) 1 : 2
(B) 1 : 3
(C) 2 : 3
(D) 3 : 2
4. यदि W1 : W2 = 2 : 3 तथा W1 : W3 = 1 : 2 हो तो W2 : W3 = ?
(A) 2 : 3
(B) 3 : 4
(C) 4 : 3
(D) 4 : 5
5. यदि A का 60% = B का 3/4 हो तो A : B = ?
(A) 9 : 20
(B) 20 : 9
(C) 4 : 5
(D) 5 : 4
6. यदि 2A = 3B तथा 4B = 5C हो तो A : C = ?
(A) 4 : 3
(B) 8 : 15
(C) 3 : 4
(D) 15 : 8
7. यदि a/3 = b/4 = c/7 हो, तो a+b+c/c = ?
(A) 2
(B) 7
(C) 1/7
(D) 1/2
8. √625 + √484 = ?
(A) 56
(B) 47
(C) 52
(D) 35
9. √? – 34 = √484
(A) 56
(B) 65
(C) 2631
(D) 3136
10. 8/? = ?/50
(A) 1
(B) 20
(C) 25
(D) 100